سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله سلامتی

نظر

سنگ کیسه صفرا یا کوله لیتیاز(chlolelithiasis)، ته نشین های سخت شده ی مایع گوارشی هستند که در کیسه صفرا تشکیل می شوند. این سنگ ها معمولا از جنس صفرا بوده که شامل ترکیب آب، کلسترول، پروتئین چرب، بیلی روبین ( رنگدانه های زرد یا نارنجی که از شکسته شدن هموگلوبین در کبد تولید می شود و سپس به درون صفرا می ریزد.) و نمک های صفرا می باشد. صفرا توسط کبد تولید می شود که به هضم غذا کمک کرده و تا زمانی که بدن به آن احتیاج پیدا کند، در کیسه صفرا ذحیره می شود.

بیشتر بخوانید... چاقی ارثی

انواع سنگ کیسه صفرا

دو نوع سنگ کیسه صفرا وجود دارد:

سنگ های کلسترولی: سنگ های کلسترولی شایع تر هستند. اغلب سنگ های کیسه صفرا را سنگ های کلسترولی تشکیل می دهند. آنها زمانی به وجود می آیند که کلسترول بسیاری در کیسه صفرا وجود داشته باشد.

سنگ های رنگدانه ای: این سنگ ها زمانی به وجود می آیند که بیلی روبین فراوانی در صفرا وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید... تفاوت ابدومینوپلاستی با جراحی لاغری چیست؟

علل تشکیل سنگ کیسه صفرا

علت اصلی تشکیل سنگ های کیسه صفرا هنوز به طور کامل مشخص نشده است. با این حال محققان عواملی را کشف کرده اند که موجب تشکیل سنگ های کیسه صفرا می شود.گفته می شود که عدم تعادل در ترکیبات شیمیایی صفرا، عامل تشکیل سنگ های کیسه صفرا می باشد. خصوصا زمانی که:

·         صفرا حاوی مقدار زیادی کلسترول باشد

·         صفرا حاوی مقادیر فراوانی بیلی روبین باشد

رابطه ی جراحی لاغری با سنگ و التهاب کیسه صفرا

متاسفانه سنگ های کیسه صفرا یکی از عوارض شایع کاهش وزن سریع از طریق جراحی های لاغری( عمل اسلیو معده، جراحی ساسی معده و...) است. برخی منابع معتقدند که 35 درصد از جراحی های لاغری منجر به تشکیل سنگ های کیسه صفرا می شود. به همین دلیل جراحان لاغری اغلب از 6 ماه قبل برای بیماران داروهای پیشگیری از سنگ های کیسه صفرا (مانند اکتی گال(Actigall)) تجویز می کنند و به طور کلی پیشگیری از ایجاد سنگ های کیسه صفرا جزء اقدامات لازم قبل از جراحی لاغری می باشد. به دلیل اینکه سرعت کاهش وزن در جراحی حلقه معده کمتر است، مصرف این داروها، چندان ضرورتی ندارد. در موارد دیگر که بیمار سابقه ی سنگ کیسه صفرا دارد، همزمان با انجام جراحی لاغری، کیسه صفرا نیز برداشته می شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود